Wednesday, November 3, 2010

Apakah Tuntutan-tuntutan Islam Ke Atas Kita? (5/5)

5. KITA DITUNTUT UNTUK MEMPERTAHANKAN ISLAM SESUNGGUHNYA (al-Jihad)

5.1 Di dalam kita berusaha untuk menyebarluaskan Islam, secara tabii usaha-usaha kita tersebut akan melalui berbagai ranjau dan rintangan. Sesetengah daripada rintangan ini datang secara dalaman, dalam bentuk perasaan dan bisikan-bisikan yang melemahkan semangat kita untuk terns maju dan mara, dan menarik kita agar mengambil jalan yang mudah, dan tiada cabaran (lalu menyebabkan kita tidak mencapai matlamat kita).

Bagi menghadapi rintangan ini kita dituntut untuk sentiasa cekal dan bersungguh-sungguh, dan tidak patah hati, supaya kita tidak menjadi malas atau kecewa, sebaliknya terus berusaha sehingga matlamat kita terhasil. Kita dituntut untuk berjihad melawan nafsu syahwat kita dan juga syaitan yang menyesatkan, dan sentiasa mendampingkan diri dengan ALIah untuk memperoleh kekuatan dalaman baginya, kerana sekiranya kita gagal maka sudah pastilah Islam tiada pendokongnya dan menjadi lemah.

5.3 Sesetengahnya pula berupa unsur-unsur luaran yang cuba menyekat kita menjalankan usaha kita mengangkat tinggi panji-panji Islam kerana ianya kelak akan mencabar kedudukan mereka atau menggugat kepentingan mereka. Musuh-musuh Islam baik berupa golongan munafikin maupun golongan kuffar akan sentiasa berusaha untuk memadamkan cahaya kebenaran.

5.4 Kita dituntut untuk memperslapkan diri bagi menghadapi segala penentangan dan usaha untuk menghancurleburkan Islam ini. Oleh kerana serangan-serangan ini datang daripada berbagai sudut, maka setiap sudut yang berkenaan perlulah diperkukuhkan. Ini termasuklah serangan idea, fikrah dan konsepsual, maka kita hendaklah bersedia untuk menangkisnya melalui pembuahan gagasan pemikiran yang tajam, penulisan yang prolifik dan berkesan dan juga penyampaian hujjah-hujjah yang bernas dan meyakinkan melalui percakapan.

5.5 Juga, serangan-serangan ini boleh datang dari sudut ekonomi dan gejala sosial, maka kita harusnya memperkukuhkan Islam dari sudut tersebut. Kemuncaknya Islam mungkin diserang secara fizikal dan ketenteraan, maka pendokong Islam seharusnya bersiapsedia juga dari penjuru ini sepenuhnya.

5.6 Walau apapun kita dituntut untuk mengatasi semua cabaran dan dugaan ini agar akhirnya Islam itu dijulang tinggi dan prinsip-prinsip dan ajaran-ajarannya dapat dimahkotakan dan dihayati manusia.

(Tamat)

No comments: