Friday, October 18, 2013

Penyamaran, Cable dan Know-who

Semasa menunggu membasuh kereta di Bandar Kluang setelah menghantar anak-anak ke Stesen Bas untuk kembali ke Kuala Lumpur pada hujung minggu selepas 'Idul-adhha baru-baru ini, tiba-tiba datang ramai anggota polis, baik bermotorsikal maupun berkereta, mengerumuni sebuah kereta yang diletakkan di situ.

Sedang mereka bercakap dengan tuan punya kereta, saya bertanyalah kepada seorang anggota polis di situ, apa perkaranya. Menurutnya ada orang buat laporan bahawa kereta tersebut mempunyai pelekat polis, dikhuatiri ada orang menyamar sebagai anggota polis. Saya tidak tahu apa tindakan seterusnya yang mereka ambil, tetapi kelihatanlah anggota polis ada melihat kad pengenalan orang berkenaan, dan kemudiannya pelekat tersebut diambil.

Tindakan menggunakan hubungan dengan pihak atau individu berkuasa ("cable") ini, ataupun berlagak sedemikian, merupakan satu penyakit yang serius di dalam masyarakat kita. Kita terlalu pentingkan "siapa" bukannya "apa", serta "know-who" bukannya "know-how". Seseorang yang melanggar undang-undang boleh dilepaskan daripada tindakan sekiranya ia mempunyai hubungan dengan orang-orang penting, atau setidaknya itulah persepsi kita. Saya rasa itulah yang mendorong tuan punya kereta tadi untuk letakkan pelekat polis pada cermin keretanya.

Sudah tiba masanya kita mengambil sikap yang lebih adil dan profesional dalam perkara-perkara seperti ini, di manapun kita berada. Pelekat tersebut tentunya tidak ada makna, kalau tindakan tetap diambil di atas sebarang pelanggaran undang-undang yang dilakukannya, walaupun mungkin betul ia berhak ke atasnya. Di peringkat yang lain, sekiranya kita punyai kuasa untuk tentukan sesuatu, orang yang rapat dengan kita tidak akan sibuk menggunakan "cable" kita, kalau kita tetap bersikap adil dan membuat keputusan berdasarkan kepada haknya.

Selagi mana amalan "cable" dan "know-who" tidak dibenteras, sampai bila-bilapun Malaysia akan terbelenggu ke belakang dan tidak akan maju ke hadapan, apapun wawasan yang kita laung-laungkan.

N.B.: Berbalik kepada kejadian tadi, saya rasa tindakan polis tersebut suatu yang patut disokong dan diambil tindakan serius, agar jangan ada lagi penyamaran berlaku oleh mereka yang tidak berhak. Saya ada ambil foto kejadian tersebut, tetapi seorang Koperal yang ternampak saya mengambil foto datang kepada saya dan meminta saya memadamnya...

No comments: