Thursday, November 15, 2012

Keganasan Zionis Menjelang Awal Muharram


Awal Muharram 1434. Hari bermulanya tahun baru Hijrah. Namun hari ini bukannya hari ceria. Kita dikejutkan dengan berita serangan mendadak regim Zionis ke atas Gaza. Lagi. Yang disasarkan ialah Ahmad al-Jabari, Komandan Briged Izzuddin al-Qassam, sayap tentera Hamas. Keretanya telah dibom daripada pesawat terbang sambil beliau dan pembantunya bergerak di Kota Gaza.
  

Namun bukan beliau sahaja yang menjadi sasaran. Sehingga kini serangan ke atas seluruh Gaza dari utara ke selatan berlaku bertubi-tubi, baik oleh pesawat terbang maupun daripada kapal perang yang berlabuh di Laut Mediterranean. Mereka menembak dari jauh. Sehingga kini seramai sebelas orang Palestin telah syahid, termasuk seorang bayi berusia 11 bulan dan seorang kanak-kanak berusia 6 tahun. Lebih seratus orang dilaporkan cedera, ramai yang parah, selain daripada kerosakan terhadap bangunan dan kemudahan awam.

Regim Zionis belum menunjukkan rasa puas. Tanda-tanda nyatakan menampakkan mereka mahu terus membelasah, meningkatkan lagi keganasan ke atas orang awam. Pesawat udara Zionis dikhabarkan menaburkan risalah di Utara Gaza memaklumkan mereka akan turuti pula dengan serangan darat dalam masa singkat.

Jurucakap Presiden Amerika sekali lagi mengulang-ulangi bahawa tindakan regim Zionis tersebut suatu yang berpatutan, bahawa mereka hanya "mempertahankan diri" daripada serangan roket pejuang Palestin. Namun apakah yang diharapkan daripada Rumah Putih yang memang sudah dibelenggu puak Zionis yang menguasai tapak-tapak kuasa di Washington? Beranikah Presiden Amerika berkata sebaliknya, Obama atau tidak?
  

Namun hakikatnya, bagi yang meneliti peristiwa-peristiwa terakhir yang membawa kepada kejadian kelmarin, nyatalah bahawa yang dizalimilah yang akan dilakarkan sebagai pesalah oleh media Barat. Rentetan apa yang berlaku, bermula pada 8 November apabila tentera Zionis menceroboh memasuki Gaza hampir dengan Khan Younis, membunuh Ahmad Abu Dhakka, seorang kanak-kanak berusia 13 tahun, yang sedang bermain bola [1].
 
Dua hari kemudian pejuang-pejuang Palestin menyerang patrol tentera Zionis yang mengepung Gaza, dan pihak regim merespon dengan menyerang perjiranan awam di Gaza, membunuh 4 orang awam termasuk 2 orang kanak-kanak yang juga sedang bermain bola. Seolah-olah remaja-remaja yang bermain bola merupakan ancaman yang serius kepada keselamatan negara Zionis itu. Seterusnya berlakulah saling balas-membalas serangan di antara kedua belah pihak.
  
Walau bagaimanapun dalam 24 jam sebelum peristiwa terakhir ini, telah berlaku pengenduran keganasan daripada kedua-dua belah pihak, berikutan usaha-usaha gencatan senjata yang diaturkan oleh Mesir. Namun pihak Zionis sengaja menghancurkan suasana sepi tersebut dengan serangan ke atas al-Jabari dan yang lain secara besar-besaran.
  
  
Ini menimbulkan pertanyaan, apakah yang dikehendaki oleh pihak regim pendudukan haram tersebut dengan meningkatkan kembali keganasan ini? Jawapannya mudah sahaja. Pihak Zionis akan mengadakan pilihanraya tidak lama lagi. Perdana Menteri Netanyahu ingin sekali untuk menunjukkan "kejantanannya" di kalangan puak-puak sayap kanan yang gila-perang, bahawa hanya dialah yang mampu memberikan "keselamatan" kepada bangsa Yahudi tersebut.
  
Pembantaian di Gaza telah pernah menjadi strategi pilihanraya sebelum ini. Dalam tahun 2008-2009 gandingan Tzipi Livini dan Ehud Barak serta Olmert membunuh 1,400 warga awam Palestin di Gaza sebelum pilihanraya juga [2]. Namun Netanyahu lupa, mereka kecundang dalam pilihanraya tersebut. Mungkin perkiraannya kali ini, 1,400 belum cukup, malah perlukan lebih nyawa Palestin. 3,000? 5,000? Apapun, nyata nyawa orang Palestin terlalu murah untuk dipertaruhkan bagi kepentingan peribadi beliau agar dapat terus kekal sebagai Perdana Menteri!


Satu lagi perspektif yang merisaukan regim Zionis tersebut ialah suasana "normal" yang sebelum ini wujud di Gaza telah mengundang dokongan negara-negara Islam yang bersimpati, terutamanya setelah berlakunya perubahan pemerintahan di Mesir. Sekatan di Rafah sudah hampir tidak berkuatkuasa lagi, dan pemimpin-pemimpin Hamas dari Gaza bebas keluar masuk untuk berhubung dengan dunia luar secara bersemuka peribadi. Lebih menggawatkan, Amir Qatar pula telah "berani" untuk datang bertandang sendiri ke Gaza baru-baru ini, membawa bersamanya ratusan juta dolar bantuan pembangunan. Sekiranya ini dibiarkan tentunya Gaza akan berkembang maju, serta bebas daripada orbit Pihak Berkuasa Palestin di bawah Abu Mazen (Mahmud Abbas) yang lebih mesra-Zionis.

Pertimbangan-pertimbangan lain termasuk menguji "kesetiaan" Presiden Obama yang baru dipilih semula untuk penggal kedua, dan tidak perlu pula untuk risau dipilih lagi. Apakah beliau akan bertindak lebih bebas menurut kata hati kecil (conscience)nya kali ini? Atau apakah mereka mahu menolak Presiden Mursi, yang berasal dari Ikhwan Muslimin, di Mesir ke suatu sudut, mengetahui bahawa beliau tidak mempunyai banyak ruang bergerak secara realistik, memandangkan permasalahan ekonomi dan politik yang gawat di Mesir?
  
Setakat ini cuma Mesir dikhabarkan sudah mengambil tindakan bagi pihak Palestin. Presiden Mursi telahpun memanggil pulang Dutanya ke Tel Aviv ekoran krisis tersebut. Sidang Majlis Keselamatan Bangsa-bangsa Bersatu dikatakan telah dipanggil, tetapi ada laporan juga mengatakan ia dibatalkan. Apapun, pastinya Amerika akan segera memveto sebarang tekanan ke atas sekutunya yang tersesar tersebut.


Apapun, tekanan ke atas regim Zionis hendaklah diteruskan dan ditingkatkan, supaya mereka tidak berbuat sesuka hati mereka sahaja ke atas Gaza. Pencinta-pencinta keadilan dan kedamaian di mana sahaja berada haruslah lakukan apa yang perlu untuk pastikan ini berlaku. Isu ini bukannya "isu mereka (orang Palestin)" sahaja. Kempen-kempen hendaklah dipertingkatkan di merata dunia, termasuk di tanahair kita di Malaysia ini. Kerajaan hendaklah didesak untuk mengambil tindakan bermakna, menyatakan keprihatinan kita terhadap krisis ini dan kesannya terhadap penduduk Gaza.
  
Pendustaan maklumat dalam media dan minda masyarakat hendaklah segera dibersihkan. Setiap orang daripada mana jua sudut, latarbelakang dan perspektif politik harus mainkan peranan masing-masing. Perkara ini menjadi lebih penting bagi umat Islam, yang memang sepatutnya tahu apakah kebenaran, keadilan dan hakikat di Palestin dan di al-Quds. Mesej ini hendaklah nyata kepada dunia, dan sampai kepada regim Zionis dan pendokongnya di Rumah Putih.
  
Ainullotfi al-Fikri
Skudai
1 Muharram 1434H 
  
  
Rujukan:
[1] Wawancara Aljazeera dengan Ali Abunimah (Electronic Intifadah),  http://www.youtube.com/watch?v=1vUUgCptqpw&feature=g-high-u.
[2] Ahmad Moor, "Israeli elections .. and death in Gaza", Mondoweiss, The War of Ideas in the Middle East, 14 November 2012, http://mondoweiss.net/2012/11/israeli-elections-and-death-in-gaza.html.

1 comment:

Bekamkini said...

satu artikel yang menarik..

palestine diuji kerana mereka kelompok manusia hebat...

masa akan menyaksikan mereka akan membunuh yahudi hingga ke lubang cacing...

amin..