Friday, November 16, 2012

Jangan diulangi propaganda mereka

Masih ramai yang tidak faham atau tidak mahu faham rentetan peristiwa yang membawa kepada keganasan ke atas Gaza kini. Ramai yang masih menyalahkan roket-roket Palestin ke atas entiti haram Zionis tersebut.
  
Kota Gaza dibedil dari udara, laut dan darat.

Isu roket yang ditembakkan dari Gaza sebenarnya berurutan seperti berikut:

1. Ia bermula dengan pencerobohan tentera Zionis memasuki Gaza hampir dengan Khan Younis pada 8 November, membunuh seorang kanak-kanak berusia 13 tahun, yang sedang bermain bola.


2. Dua hari kemudian pejuang-pejuang Palestin menyerang patrol tentera Zionis yang mengepung Gaza.


3. Seterusnya pihak regim merespon dengan menyerang perjiranan awam di Gaza, membunuh 4 orang awam termasuk 2 orang kanak-kanak yang juga sedang bermain bola. Fikirkan, adakah remaja-remaja yang bermain bola ancaman yang serius kepada keselamatan negara Zionis itu?


4. Seterusnya berlakulah saling balas-membalas serangan di antara kedua belah pihak.


5. Walau bagaimanapun dalam 24 jam sebelum peristiwa terakhir ini, telah berlaku pengenduran keganasan daripada kedua-dua belah pihak, berikutan usaha-usaha gencatan senjata yang diaturkan oleh Mesir.


Selesai isu roket.

  
Petugas BBC Jihad Masharawi meratapi pembunuhan anaknya Omar,
11 bulan, yang menjadi korban serangan roket Zionis.

Sebaliknya, pihak Zionis sengaja menghancurkan suasana tenang tersebut dengan serangan ke atas al-Jaabari dan yang lain secara besar-besaran 24 jam setelah itu. Malah setelah ada pula pengumuman oleh Menteri Kabinet entiti haram Zionis tersebut menyebut mengenai gencatan senjata itu.


Serangan tersebut sebenarnya telah dirancangkan berbulan-bulan sebelum ini, dan tiada kaitan dengan roket yang dilepaskan oleh pejuang Palestin. Tambahan pula, tiada satu nyawapun yang hilang kerana roket-roket tersebut sebelum ini. Sebaliknya kini sekurang-kurangnya sudah tiga orang Yahudi mati lantaran roket.


Serangan ke atas al-Jaabari tersebut berkait dengan penahanan oleh pejuang Palestin ke atas Gilad Shalit, seorang askar Zionis yang ditawan di pos sempadan. Regim Zionis mahu membalas dendam ke atas beliau.

  
Inikah sebabnya Netanyahu menyerang,
dua bulan sebelum pilihanraya di entiti Zionis tersebut?

Namun kenapakah pula seluruh Gaza dibom tidak sudah-sudah, mengancam nyawa penduduk orang awam Gaza? Tentunya ia berkait dengan sikap "wild west" Netanyahu, yang memandang dua bulan ke hadapan terhadap pilihanraya entiti hatram Zionis tersebut. Ingat, suasana sebeginilah juga berlaku empat tahun lepas.


Fikirkan, siapa yang bersalah? Jangan terpengaruh dengan propaganda mereka, walaupun diulang-ulangi oleh media perdana.

No comments: