Infografik Harian Metro mengenai kemalangan yang meragut nyawa lima orang pelajar USAS, termasuk alumnus Sekolah Islam Hidayah Johor Bahru, Iqbal Hasnun Halimi, di Km 256 Lebuhraya Plus berdekatan dengan Terowong Menora pada awal pagi 12 Mei 2022.
Jelas daripada grafik itu pelajar-pelajar tersebut tidak mempunyai sebarang peluangpun. Treler belakang menghentam mereka menyebabkan mereka tersandwic di antara kedua-dua treler, dan kebakaran yang terjadi serta-merta menyebabkan mereka tidak dapat dibantu langsung.
Apakah yang patut dilaksanakan bagi mengelakkan kejadian seumpama ini berlaku lagi?
Siapa yang akan menangani faktor-faktor yang telah diketengahkan:
1. Sikap pemandu kenderaan berat seperti lori treler yang menghentam mereka dari belakang. Daripada video yang dipaparkan, jelas treler bergerak terlalu laju bagi jalan bahaya sedemikian, sehingga tidak sempat membrek. Bagaimana dengan kewarasan dan kesiagaan pemandu, yang dikhabarkan diuji positif dengan dadah perangsang?
2. Keadaan kenderaan yang perlu dipastikan kesesuaian untuk digunakan di atas laluan awam (roadworthiness). Sekiranya brek gagal, apa tindakan pencegahan yang perlu diambil bagi memitigasi keadaan itu.
3. Keadaan jalan yang gelap dan tidak ada penanda yang cukup bagi mengisyaratkan pemandu agar berjaga-jaga. Apa tindakan Plus?
4. Kerja-kerja pembaikan jalan yang menyempitkan laluan menjadi satu lorong dengan tiba-tiba. Di mana peranan kontraktor penyelenggaraan untuk memastikan keselamatan pengguna lebuhraya? Apa peranan Plus bagi memastikan itu berlaku?
No comments:
Post a Comment