Monday, July 4, 2011

Meluaskan Kerjasama Dalam Perkara Yang Disepakati

Kita berjuang di atas landasan yang lurus dan benar, berpegang kepada al-Qur'an dan as-Sunnah. Ada kalanya sebahagian aspek daripada perjuangan kita itu disepakati dan dikongsikan juga oleh orang lain, contohnya di dalam menuntut agar keadilan dilaksanakan dan penyelewengan dalam pemerintahan dihapuskan. Maka kita bekerjasama dengan semua mereka yang berkongsi dengan pendirian kita tersebut dalam isu berkenaan, dan kerjasama itu kita gerakkan secara bersungguhan.

Namun tidak menjadi pelik pula di kala yang lain, kita mungkin bertembung dengan orang-orang yang sama dalam maudhu' yang lain, kerana ketika itu pendirian kita amat berbeda. Itu tidak menjadi hal, dan menjadi asam garam perjuangan. Kita tidak meminta maaf lantarannya.

Seandainya kita bekerjasama dengan seseorang hanya apabila ia bersetuju dengan kita 100%, maka kita akan perhatikan bahawa akhirnya kita akan bersendirian dan tiada suatupun projek kita akan kita kongsikan bersama sesiapapun, melainkan dengan ahli-ahli kita sahaja. Ini tidak menguntungkan dakwah. Sedangkan dakwah itu menuntut supaya kita lebarkan risalah kita selebar yang mungkin, mengikut sebarang ruang yang ada.

Peluang bersama dengan seramai mungkin manusia adalah penting agar kita dapat jalinkan hubungan peribadi dengan mereka bagi membolehkan mereka mengenali dan bertakruf dengan kita sedalamnya. Pengalaman menunjukkan bahawa apabila seseorang lebih kenal dengan kita dan memahami fikrah kita, mereka akan lebih hormati kita kerena prinsip kita, walaupun mereka tidak bersetuju dengan kita. Mereka akan lebih bersopan dengan kita dan tidak menghentam kita secara membabi-buta, berbanding dengan kalau mereka tidak mengenali kita.

Dengan sebab yang sama juga, sekiranya kita tidak bersefahaman dengan pihak lain, jangan sesekali kita serang mereka secara peribadi atau secara kurang sopan (seperti memaki hamun atau menggunakan kata-kata kesat dan buruk). Kita cuma perlu sanggah prinsip dan pendirian mereka dengan hujjah dan dalil, dan patahkan argumen mereka dengan argumen yang lebih baik. Hanya dengan sedemikian orang akan melihat kita sebagai berprinsip, dan bukannya mengambil pendirian kerana menurut puak atau mengikut orang atau sebagai lalang. Hanya dengan sebegitu sahajalah orang akan menghormati kita.

Kita seharusnya menjaga hubungan hati sesama manusia dan jangan mengguriskan hati-hati manusia tanpa sebab yang hak. Ini memungkinkan peluang terus dibuka untuk mereka datang kepada kita kemudiannya. Sedangkan kalau kita bersifat buruk dengan mereka, tentunya hati-hati mereka akan tertutup dan termetri terus daripada mahu bersama kita.

No comments: